Bentley-katalogen

img_5397

DEAR MR. ERICSSON. Det på brittiskt vis ytterst artiga brevet var skrivet i nordengelska Crewe, på samma plats där Rolls Royce satte samman de jättelika V12-motorerna till Spitfire-planen som skulle vinna slaget om England under andra världskriget. Historiens vingslag fick min pågående feber att stiga ytterligare en grad. 

Bentley-katalogen som gubbarna skickade från Crewe är på 152 sidor, med papper tjockt som en isbjörnspäls. En ren bibel. I den finns allt som har med Bentleys nutid att göra, från märkesfilosofin och byggkonsten till en minutiös redogörelse över alla modeller i paletten, alla presenterade med en rent hänförande fotokonst. Sedan uppvisas en historisk tillbakablick i form av den undersköna Bentley R-Type Continental från 1950, den bil som står som förebild till dagens långvariga succé Continental GT, samt en inblick i märkets framtid i form av det högst dregelframkallande sportvagnskonceptet EXP 10 Speed 6. Vi Bentley-älskare ber förstås till Gud att den hamnar i produktion!

img_5400

Bentley EXP 10 Speed 6. Än så länge ett koncept.

I katalogen framhävs särskilt den nya extravaganta suven, Bentley Bentayga, som inte bara är märkets allra första i genren eller en av världens dyraste suvar. Den är även den allra snabbaste. Toppfart 301 km/h! Bentayga bygger på VW-koncernens nya MLB-plattform som även står till grund för nya Audi Q7 och Porsche Panamera, bland andra.

Att den är ytterst svår att smälta för de mer gammalmodiga Bentley-följarna och av många avfärdas som en ren smaklöshet ändrar inte det faktum att Bentayga är en ytterst välbyggd och kompetent lyxvagn som säljer mer än vad Bentley ens själva hade kunnat önska. Och vad man än tycker om den kan man knappast klandra märket för dess beslut om produktion. Utan god vinst blir det ju ingen utveckling av de mer traditionella Bentley-vagnarna.

img_5393

Pompösa lyxsuven Bentley Bentayga.

Ju längre tiden går förundras jag också alltmer av grundmodellen Continental GT:s förmåga att hålla sig modern, den blir på något obegripligt vis snyggare och mer läskande ju äldre den blir. Som ett franskt årgångsvin. Conti GT presenterades redan 2003 och har sedan dess uppdaterats och förfinats på ett ytterst finkänsligt sätt så att den liksom aldrig går ur tiden. Betänk att 13 år är en hel evighet i bilindustrin! Löst baserad på plattformen och den tolvcylindriga motorn från lyxbilen VW Phaeton är Conti GT billigare och vida mer massproducerad än någon tidigare Bentley, med flera tusen byggda varje år. VW:s politik för sitt förvärvade lyxmärke har alltså varit formidabel.

img_5394

Långköraren Bentley Continental GT är instegsbilen i programmet. Priserna börjar på runt 1.6 miljoner kronor i Sverige.

Trots folk-generna är det ändå mycket hantverk i Contin jämfört med vanliga personbilar, med en tyngd och bländande detaljomsorg som gör att även instegaren bibehåller märkets aura, identitet och status. Den sex liter stora, turbomatade tolvans outtömliga kraft (upp till 642 hk) och den helt orubbliga stabiliteten ända upp i toppfart späder ytterligare på Bentley-myten från förr. Continentalen toppar ju i sitt långsammaste utförande 315 km/h medan den snabbaste, GT Speed, når hela 332 km/h!

Så kommer vi till Bentley Mulsanne, den jättelika toppmodellen i programmet sedan 2010. 558 cm lång har den utgjort någon sorts sportig konkurrent till den spektakulära Rolls Royce Phantom. Och Mulsanne är inte bara störst och dyrast av alla Bentleys, utan också den mest autentiska. Den är nämligen helt nykonstruerad ”inhouse” och innehåller inga väsentliga delar från Volkswagen-koncernens lagerhyllor. Istället bygger den på en avancerad space frame i aluminium, en dyr och stark konstruktion som anstår märket.

img_5392

Bentley Mulsanne, toppmodellen i programmet. En från grunden handbyggd Bentley utan VW-delar, och den klassiska Rolls-motorn på 6.75 liter med härstamning från 1959. Jolly good! Men priserna börjar på strax under tre miljoner kronor.

Under huven sitter så bilens verkliga hjärta och dess främsta lockelse – den berömda 6.75 liter stora V8 i aluminium som i sitt första utförande presenterades av Rolls Royce redan 1959! Att man lyckats hålla liv i den så länge är ett under, fortfarande talar vi om stötstänger och två ventiler per cylinder. Med dubbla turbo utsöndrar den numera inte bara drygt 500 hästkrafter utan framför allt ett galet vridmoment på 1020 NM (!) som ger bilen den riktiga Bentley-karaktär av outtömlig kraft som köparna lär kräva. De lägger ju runt tre miljoner kronor på sin bil.

Interiören är en mästerlig orgie i utsökt detaljarbete, handformad av de bästa material som står att finna. Trots de överdådiga, Rolls Royce-lika måtten, limousin-karaktären och den ansenliga tyngden, är Mulsanne ingen direktionsvagn som tarvar chaufför – Den kan köras undan med  något hiskeligt (toppfarten är runt 300 km/h). Walter Owen Bentleys ande lär således slå frivolter av lycka i sin tweeddraperade himmel!

Att en knegare som jag erhåller denna lyxprodukt helt gratis från den anrika fabriken i Crewe visar att snobberierna från förr numera är bortblåsta. Kanske räknar man med att någon promille av alla katalogmottagare kommer att sätta sig ned och komponera ihop ett alldeles eget exemplar. Och däri ligger det berömda kruxet för min del. Jag har Bentley-böcker såväl som kläder och modellbil. Men ingen riktig Bentley. Ännu.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *