Arkitektbilen: Alfa 164 i Wheeler Dealers

För några år sedan när jag kom cyklandes på en gata i centrala Uppsala, fick jag syn på en lång herre i yngre medelåldern. Han hade rufsigt hår, skrynklig kavaj och runda glasögon, och var på väg in i sin guldfärgade Porsche 928 från tidigt 1990-tal. Det var en ljuvlig syn och det slog mig då att Porschen var en typisk arkitektbil. Mannen och bilen var liksom sammanväxta – De hörde ihop.

Så, här om dagen råkade jag zappa fram ett avsnitt av Wheeler Dealers USA, och bilen de skulle fixa denna gång var en Alfa Romeo 164 L från 1991. Det fick mig att tänka på just den där händelsen; samma värmande känsla av mysighet och skön stil sköljde över mig precis som den där gången när jag såg den rufsiga mannen och hans väl använda Porsche.

Alfa 164 var märkets stora familjebil som tillverkades i tio år 1987–97. 164 L var avsedd för USA-marknaden, där ”L” står för ”Lusso”, det vill säga ”lyx”, vilket innebär att modellen var fullutrustad från start. Motorbestyckningen var den klassiska vinkelsexan på tre liter och 184 hk som sett dagens ljus redan under början av 1970-talet, det vill säga den berömda så kallade Busso-sexan.

Alfa 164 var en lisa för uttråkade åttiotalsögon – Snitsigare fyradörrarsvagn har sällan ritats och även interiörlinjerna bjuder på en fenomenal skärpa. Hela bilen är ett utropstecken av minimalistisk elegans som liksom bara kan vara italiensk. Sedan har vi förstås musiken från den klassiska Alfa Romeo-sexan  som får varje motoröra att slungas in i sjunde himlen.

Det kryllar fortfarande av dessa Alfor i den italienska gatubilden och de var relativt synliga även i vårt land förr i tiden. Idag ser man dem dock sällan och i USA torde de alltid ha varit mycket ovanliga.

Åter till TV-programmet. När den skicklige mekanikern väl förvandlat den gråtande Alfan till samma lysande primadonna den en gång varit, annonserades den ut för 7000 dollar. Lite pengar för en häftig bil, men ändå dubbelt så mycket som den hade kostat i Europa. På den här sidan pölen går de för kaffepengar.

I slutscenen anlände så spekulanten i en vad? Jo en blå Alfa 164! Tattig som en baglady i en amerikansk 80-talsfilm. Och 164-mannen var förstås en riktig arkitekttyp som berättade att han varje dag pendlar till jobbet i sin luggslitna Alfa längs den kaliforniska kusten.

Han köpte givetvis Wheeler Dealers-Alfan på plats och säkrade således fortsatt Alfa Romeo-pendlande längs Kaliforniens kust. Kvar hos programledaren lämnade han sin gamla bil. Vissa har det knölaktigt bra!

Wheeler Dealers-männen inspekterar med fasa den försummade Alfan de måste få ordning på.

Filip Ericsson

Det här inlägget postades i Bilar & bilindustri. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *